کد مطلب:303694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

فاطمه لسان المیزان است
از محمدبن حنفیه رضی الله عنه روایت شده كه گفت: از پدرم امیرالمومنین علی علیه السلام شنیدم كه فرمود: روزی بر رسول خدا صلی الله علیه وآله وارد شدم دیدم فرزندم حسن در طرف راست رسول خدا (ص) نشسته و حسین در جانب چپ او و فاطمه در پیش روی او نشسته اند رسول خدا (ص) فرمود:

ای حسن و ای حسین شما دو كفه ترازویید و فاطمه شاهین آن ترازو است و ترازو درست نیست مگر با شاهین و شاهین یا لسان ترازو نیز درست نشود مگر با دو كفه، شما دو نفر امام هستید و از برای مادر شما است شفاعت روز قیامت امیرالمؤمنین فرمود: سپس رسول خدا (ص) متوجه من شد و فرمود: تو پاداش های مؤمنان را به آنها خواهی داد و تویی قسمت كننده بهشت در میان مؤمنان. اینك به متن حدیث اشاره می كنیم:

الشیخ عبدالله بن محمدالشبراوی القاهری الشافعی فی كتاب الاتحاف بحب الاشراف با سناده عن محمدبن الحنفیّه رضی الله عنه قال: سمعت امیرالمؤمنین علیه السلام یقول: دخلت یوماً منزلی فاذا رسول الله جالس و الحسن عن یمینه و حسین عین یساره و فاطمه بین یدیه و هو یقول یا حسن و یا حسین انتما كفتا المیزان و فاطمه لسانه ولا یعدل المیزان الا باللسان و لا یقوم اللسان الا بالكفتین انتما الامامان و لا مكما الشفاعة.

ثم التفت الی وقال یا ابالحسن انت توفی المومنین اجورهم و تقسم الجنة بینهم و بین شیعتك [1] .

تفسیر حیّ علی خیرالعمل.

در حدیث است كه از امام صادق علیه السلام معنی حی خیرالعمل را سئوال كردند. (یعنی بشتابید به عمل نیك) این كار نیك كدام است؟ امام علیه السلام فرمود: ان خیرالعمل بر فاطمه و بنیها. همانا عمل نیك نیكی به فاطمه و فرزندان فاطمه است [2] .


[1] كشف الغمه ج 507 / 1.

[2] بهجة قلب المصطفي/620.